tisdag 13 december 2016

Tvära kast

Måndagen började finfint. Tre hetsporrar i Velodromen. Tillsammans gjorde vi stordåd där vi surfade fram i blandade hastigheter idkandes nior, sexor och motsvarande.
Samtidigt, på hemmaplan hade Herman gått i däck. Magsjuka. Jag kände mig pigg och stark. Fram till lunch. Där hände något. Dåligt. Hem och i säng! Alla symptom: magont, feber, ledvärk och frossa. Dock inga oönskade utskjutningar vare sig uppe eller nere. Låg däckad fram till tidigt i förmiddags då smärtan avtog. För ett ögonblick. Den flyttades sig bara. Och koncentrerade sig till ett ställe. Solar plexus. Jag tog några värktabletter och avvaktade men smärtan bara växte och till sist skjutsade Cissi mig t akuten. Pådrag deluxe med mig som en i andnöd sluddrande fåne. Provtagning, röntgen, ytterligare prover, därefter medicinläkarundersökning följt av kirurgläkarundersökning. Fyra doser morfin för att bli av med onda och därefter halvkoma på en brits i tillsynsrummet. Efter att ha utetslutit hjärtat, lungorna, kroppspulsåder, njurar, lever mm återstår teorin att ett virus i magen retat de övre magmusklerna med svåra kramper som följd. Kanske, kanske inte. 
Pådraget på akuten var stort, när det är på allvar då funkar det. Svensk sjukvård är bra! Självklart hade jag önskat en 100%-ig diagnos men så blev det inte. 


Inga kommentarer: