tisdag 13 juni 2017

17 år, eller hyllning till en katt


Foto: Jonas Hållmarker

17 år. multiplicera det med tre och det är hyfsat nära det antal år jag funnits på jorden. cissi och jag träffades i mitten på nittiotalet. då var jag begåvad med en hund, Salle. år 2000 kom chansen till Asta. Louise på Banken hade beställt en norsk skogskatt som när hon dök upp visade sig vara en blandras. dvs inte den långa päls som är synonym med en norsk skogskatt och därför inte heller gångbar som utställningskatt. hon gick under smeknamnet spindeln för att hon var så tanig. jag fick frågan om att ta över henne, åkte dit och hälsade och var blixtkär på två röda! hon åkte med hem till Hjortronvägen. ägde mitt hjärta från sekund ett. låg i mitt knä då minsta tillfälle gavs. spann vid minsta beröring och var alldeles oerhört social och närvarande.
asta blev bästis med grannens katt. sen flyttade han. Sickan flyttade in till oss. asta hunsade honom och höll honom extremt kort. jag? jag älskade honom såklart max från testdag ett. vi fick nya grannar och in kom en ny katt. sickan fick spel och började kissa inne. vi var tvungna att ta bort honom. hjärtat krossat! asta sprallade på. höll uppsikt på barnen, tröstade när det behövdes och blev på kuppen Helmers mest trogna bundsförvant. så har hon fortsatt, Helmers bästa vän i vått och torrt. alltid där och alltid tydlig i sitt sociala spel. idag tog det slut. veterinären kom på hembesök och såg till att hon fick somna in i sitt eget hus, på sin egen filt, med sina nära och kära omkring sig. mitt hjärta blöder, jag är tom i kroppen och ögonen är svullna av gråt. sjutton år!
att ha ett husdjur är förknippat med så mycket kärlek, glädje och mys. idag är en sorgens dag på Ljungvägen 25 men vi ska minnas alla de fina stunder vi haft tillsammans med dig bästa Asta. för alltid älskar vi dig.

Inga kommentarer: