söndag 5 juli 2015

Mörksuggejakten 2015

Lämnade pojkarna i Risås och angjorde Rättvik en timme före start. In med cykeln och därefter uppvärmning a la löpning. Gjorde sista tre kilometrarna för att ha koll på finalen. Start och iväg mitt i smeten. Trångt och bökigt på väg ned mot centrum innan farten släpptes fri. Gick på i kontrollerat tempo upp mot Vidablick. Kändes ok på toppen och jag kunde därefter smyga med uppför mot hedsåsen och även i utförskörningen mot Furudalsvägen. Gled ikapp ett bra gäng någon mil innan Gärdsjö och höll riktigt bra fart länge. Drack som en furie och sköt en gel innan langning Gärdsjö, allt för att slippa den klassiska schackning jag alltid hamnar i bland skramlet som följer Gärdsjö. Det funkade! Jag höll trycket och det fortsatte flyta på riktigt bra. Nästa prövning var rundan vid Nittsjö, en del av banan som också brukar sätta karaktären på prov. En gel och ordentligt med dricka och voilà! -även här lyckades jag hålla tempo. Inser dock att det hade behövts ytterligare en av både flaska och gel. Var tvungen att ransonera på slutet och m två-tre km kvar var det inte lika mycket power kvar i benen. Slutade nia i min gubbklass, helt ok utan succe. Känslan var dock länge mer positiv än det slutliga resultatet. Arrangemanget topp, banan fantastisk och jag inser att om inget oförutsett inträffar står jag på start även nästa år. 

Inga kommentarer: